Priprema djeteta za školu
ŠTO JE SPREMNOST ZA ŠKOLU?
To je sposobnost djeteta da bez većih poteškoća prati i svladava školski program koristeći svoje sposobnosti, iskustva i motive.
Spremnost je rezultat sazrijevanja, učenja i razvoja.
Što sve uključuje?
- Tjelesnu spremnost:
- određenu težinu i visinu: visina oko 120 cm za dječake i 117 cm za djevojčice te težina oko 20 kg
- snagu mišića i tjelesnu izdržljivost
- da nema problema sa sjedenjem, stajanjem, kretanjem
- usvojene navike normalnoga hranjenja, sna, kontrole izlučivanja…
- Psihomotoričku razvijenost
- mnoge vještine; hodanje, trčanje, oblačenje, fina pokretljivost pojedinih mišića
- veća spremnost i preferirana upotreba ruke, oka i noge jedne strane tijela.
- Intelektualnu zrelost
- spoznavanje svijeta
- uočavanje veza i odnosa među stvarima i pojavama
- prilagođavanje novim i promjenjivim situacijama
- Razvijen govor
- slušanje, praćenje i razumijevanje uputa
- jasan izgovor
- rječnik koji se odnosi na svakodnevne pojave i predmete, priopćavanje svojih misli i potreba
- Emocionalnu spremnost
- prepoznavanje i kontrola emocija
- odgađanje zadovoljenja vlastitih potreba
- odvajanje od roditelja i samostalno funkcioniranje
- vrednovanje vlastitih postignuća
- Socijalnu spremnost
- uspješna komunikacija s vršnjacima i odraslima
- samostalnost i suradnja
- usvajanje normi ponašanja i slijeđenje pravila
- Kognitivnu spremnost
- razvijenost opažanja, mišljenja, pažnje i pamćenja
- realističko shvaćanje svijeta koji ga okružuje
- moralno i prosocijalno rezoniranje
- Motivaciju i interes za učenje i školske aktivnosti.
ŠTO U VRTIĆU RADIMO KAKO BISMO PRIPREMILI DIJETE ZA ŠKOLU?
- Jačamo djetetovu pozitivnu sliku o njemu i njegovim sposobnostima.
- Učimo ga kako reći što želim, a što ne želim, učimo ga kako se zauzeti za sebe.
- Dogovaramo pravila i navikavamo se slijediti ih.
- Navikavamo djecu na samostalnost u hranjenju, odijevanju, brizi o sebi.
- Zadovoljavamo djetetove aktualne interese, potkrepljujemo njegovu spontanost i inicijativnost.
- Igramo razne igre za jačanje cijeloga organizma i usavršavanja osnovnih oblika kretanja (hodanje, trčanje, penjanje, skakanje, bacanje) – u sobi, na dvorištu , u parku, na izletima.
- Slušamo i prepričavamo priče, izmišljamo svoje priče, pjesme, brojalice, rastavljamo i sastavljamo riječi od glasova i slogova, imenujemo predmete i pojave koje primjećujemo.
- Potičemo dijete da ono što osjeća, opaža i doživljava izrazi na različite načine (glazbom, riječju, pokretom, scenskim ili likovnim izrazom).
- U crtančicama radimo grafomotoričke vježbe. Tako razvijamo finu muskulaturu i pripremamo ruku za pisanje.
- Nudimo djeci najrazličitije materijale koji ih potiču na igru slovima i brojkama.
- Slova doživljavamo i prikazujemo cijelim tijelom, rukom iz ramena, zajedničkim formama.
- Rješavamo različite zadatke u radnim listovima.
- Podržavamo djetetov interes za slova, pomažemo mu da napiše ili pročita ono što ga zanima.
- U proljeće odvedemo sve predškolce u njima najbližu školu
ŠTO VI MOŽETE NAPRAVITI?
- Navikavat dijete da brine o sebi (samo jede, odijeva se, sprema svoje stvari…).
- Potaknuti dijete da priča o tome što je bilo u vrtiću (NE što ste učili, nego kako ti je bilo, što se lijepo, dobro dogodilo i sl.).
- Poticati dijete da samo pronalazi rješenje problema.
- Igrati s djetetom igre glasovima (npr. K-u-ć-a= kuća i sl.).
- Podržavati djetetove napore i pohvaliti ga kad dobro riješi zadatak.
- Prolaziti s djetetom najsigurnijim putem od kuće do škole, upoznati školu i njezin okoliš.
- Potaknuti kontakt s drugim djetetom koje ima dobro iskustvo sa školom.
- Naučiti dijete: točnu kućnu adresu i broj telefona kao i radno mjesto i broj telefona roditelja, naučiti ga kako će zaključati kuću i brižno čuvati ključ.
- Pričati s djetetom kome se može obratiti u nevolji (možda postoji neki susjed koji je uvijek kod kuće) ili ga naučiti kako će nazvati policiju (dobro je znati brojeve telefona hitne pomoći i vatrogasaca).
- Upozoriti dijete na opasnosit u kući
- 11. Naučiti dijete kako će reći «NE» nepoznatim osobama.
ŠTO NE TREBA RADITI?
- Opterećivati dijete školskim zadacima prije polaska u školu.
- Prijetiti djetetu školom.
- Tjerati dijete da nauči čitati i pisati.
- Rješavati zadatke u crtančici umjesto djeteta
- Preuzimati djetetove obveze koje može samo obaviti (hraniti ga, oblačiti…).
- ♦Rješavati nesporazume s vršnjacima umjesto djeteta
- Lažno hvaliti dijete (oduševljavati se svakim njegovim uratkom i hvaliti i ono što nije dobro – pohvalite pokušaj, ali ukažite na pogrešku).
- Isticati „petice” kao jedino važno i jedini cilj školovanja.
GDJE MOGU SAZNATI VIŠE?
- Mesec, I. EVA U SVIJETU SLOVA, Dječji edukativni program na CD ROM-u za poticanje razvoja predčitalačkih vještina (POSEBNO PREPORUČAMO)
- Starc, B. i dr., Osobine i psihološki uvjeti razvoja djeteta predškolske dobi
- Hitrec, G., Kako pripremiti dijete za školu
- Juul, J., Vaše kompetentno dijete
- Katz, i dr. Poticanje razvoja dječje socijalne kompetencije
- Čudina–Obradović, M., Igrom do čitanja
- Čudina–Obradović, Matematika prije škole
- Čudina–Obradović, Čitanje prije škole
- Gordon, Škola roditeljske djelotvornosti
- Delač Hrupelj i dr., Lijepo je biti roditelj
- Goldberg, Razvojne igre za predškolsko dijete
- Likierman-Valerie Muter, Pripremite dijete za školu

