Prenatalno roditeljstvo
Uvid u skriveni život predročenčeta
Napredak znanosti i modernih tehnika snimanja okrenuo je novu stranicu u shvaćanju prenatalnog života djeteta. Značajan doprinos dao je švedski fotograf Lennart Nilssen koji je koristeći se elektronskim mikroskopom i naprednom fotografskom opremom odškrinuo prozor u maternicu strpljivo snimajući do tada skriveni život nerođenog djeteta. Njegov primjer slijedili su i drugi poput Alexandera Tsiarasa koji je upotrijebio i najmodernija računala došavši do fantastičnih uvida u taj čudesni prenatalni svijet. Izumom 4D ultrazvuka, koji objedinjava tri prostorne dimenzije s dimenzijom vremena, stvorena je mogućnost da se događanja u majčinoj utrobi prate u stvarnom vremenu. Britanski liječnik dr. Stuart Campbell, jedan od najistaknutijih stručnjaka za ultrazvučne pretrage u trudnoći, ustvrdio je da je ultrazvuk za liječnike, poput teleskopa za astronome.
Ono što je snimljeno spomenutim naprednim tehnologijama zapravo je samo potvrdilo ono do čega su, na temelju svojih opažanja i kliničke prakse, već otprije došli stručnjaci prenatalne i perinatalne psihologije i zdravlje. Za sve koji se o tome žele podrobnije informirati danas su na raspolaganju brojni znanstveni radovi i studije. Dovoljno je prelistati časopise međunarodnih i nacionalnih stručnih društava tijekom zadnjih nekoliko desetljeća.
Prenatalno roditeljstvo
Roditeljstvo nedvojbeno počinje začećem djeteta, a američki pedijatar Frederick Wirth na temelju svoga višedesetljetnog rada uobličio je osnove prenatalnog roditeljstva:
- Predrođenče ima više živčanih stanica nego li odrasla osoba.
Oko 20-tog tjedna od začeća čovjek ima najveći broj živčanih stanica u mozgu koje će ikad imati. Njihovo preživljavanje temelji se na načelu »koristi ih ili izgubi«. Opstaju, i potom se međusobno umrežavaju, one stanice koje se prakticiranjem prenatalnog roditeljstva koriste, dok one koje se ne koriste odumiru. Veći broj stanica i njihova bolja umreženost povezana je s boljim funkcioniranjem mozga odnosno boljim kognitivnim sposobnostima.
- Predrođenče s roditeljima dijeli emocionalna iskustva, a majke ne mogu od njih skriti svoje najdublje misli i osjećaje.
Majčine misli i osjećaji aktiviraju odgovarajuća područja u njenom mozgu te potiču lučenje biološki aktivnih tvari. Ovisno o svojoj naravi, tvari koje prolaze kroz posteljicu prožimaju djetetovo biće i ostavljaju najdublje otiske, kako one pozitivne tako i one negativne. Najznačajnije su misli i osjećaji koje majka gaji prema predrođenčetu te prama ocu djeteta.
- Roditelji su djetetovi genetski inženjeri i arhitekti njegova mozga.
Uvjeti (duhovno-psihičko-tjelesno stanje supružnika) u kojima se razvijaju spermiji i jajne stanice u mjesecima netom prije začeća te uvjeti u kojima se događa začeće mehanizmima epigenetičke regulacije (epigenetika – znanost o utjecaju okoline na gene) utjecat će koji će se geni aktivirati, a koji će biti blokirani u rastu i razvoju čeda. Uz to, s obzirom na stupnjevit razvoj mozga u kojem se živčane stanice uspinju od donjih prema višim razinama, uvjeti u kojima predrođenče živi odredit će »arhitekturu« mozga i načine funkcioniranja.
- U biću predrođenčeta bilježi se sve ono što se s njim događa od začeća nadalje.
Osim pamćenja za koje je potrebna određena razina razvoja mozga (eksplicitna memorija) utvrđeno je postojanje još dviju razina zapamćivanja, odnosno bilježenja informacija, u čovjeka prije rođenja: a) implicitna koja se temelji na lučenju biološki aktivnih tvari u tijelu majke i njenoga čeda te b) transcendentalna koja je povezana s duhovnom sastavnicom čovjeka, jer se u čovjekovoj duši bilježe sva iskustva od začeća nadalje.
- Predrođenče komunicira sa svojom majkom i svojom okolinom kako biokemijskim putem tako i putem svojih osjetila – ono osjeća dodir, čuje, prepoznaje okuse i mirise, i štošta drugo.
Nerođeno čedo očekuje komunikaciju sa svojim okolinom, prije svega sa svojom majkom i ocem, odnosno s blizancima u slučaju višeplodnih trudnoća. Osim duhovne, psihološke i molekularne komunikacije koja se složenim procesima odvija od samoga začeća, praktična prenatalna komunikacija utemeljena na dostatnom prenatalnom razvoju svih osjetila moguća je od 16. tjedna po začeću.
- Vaše dijete razvija svjesnost i svijest o sebi u smislu odvojenosti od majke još prije rođenja.
U psihoterapijskoj praksi desetljećima proučavana i dokumentirana duboko zabilježena sjećanja odraslih osoba o događajima koji su se zbili tijekom trudnoće, bez prethodnoga znanja o njima, ukazuju da predrođenče pokazuje određenu svijest o sebi i prije rođenja.
- Iskustva vašega djeteta u maternici oblikuju njegov mozak, čime se određuju ponašanja nakon rođenja i vjerojatno za čitav život.
Ponašanja pa i temperament čovjeka uvjetovani su funkcioniranjem njegova mozga, a mozak dokazano oblikuje najranija čovjekova okolina – zato se govori o ekologiji maternice.
- Svako se dijete rađa s već izraženim temperamentom koji će možda zahtijevati specifične roditeljske tehnike za pravilan razvoj nakon rođenja.
Temperament djeteta, istina, dijelom proizlazi iz njegovih gena, ali itekako ovisi o ranoj razvojnoj okolini djelovanjem epigenetičkih mehanizama. Usvajanje vještina prenatalnog roditeljstva pomaže roditeljima da upoznaju dijete prije rođenja, što olakšava skrb i brigu o djetetu nakon rođenja.
- Vaše dijete se rađa tražeći nastavak smislenih odnosa započetih prije rođenja i intuitivno zna kako ih dalje razvijati.
Čovjek je biće odnosa te od samoga početka teži njihovoj uspostavi, poglavito sa svojim najbližima. Ako uz pomoć prenatalne komunikacije utemeljene na ljubavi, prihvaćanju i uvažavanju dođe to uspostave odnosa roditelja, ali i starije braće i sestara, s predrođenčetom, ono će razviti temeljno povjerenje i međusobnu privrženost, a što će biti kvalitetna osnova za daljnji razvoj odnosa.
10. Predrođenče u maternici započinje učiti (protoučenje), a brže uči ako unutra ima još učenika (braće i sestara).
Maternica – prva učionica
Prenatalnu komunikaciju stoga treba promatrati u svjetlu spomenutih načela, a osobito ovoga posljednja je majčina utroba je prva učionica za dijete i idealno mjesto za učenje prvenstveno zahvaljujući primjerenoj zrelosti osjetilnih sustava dodira, pokreta i sluha. Isti su već tijekom trudnoće dostatno razvijeni da omoguće interaktivnu komunikaciju roditelja s još predrođenčetom. To se postiže korištenjem strukturirane, opetovane, progresivne i multimodalne stimulacije glazbom, pokretom, dodirom i vibracijom protkane ljubavlju i sigurnošću.
Dobrobiti prenatalne komunikacije
Brojne se dobrobiti ukoliko se roditelji tijekom trudnoće potrude uspostaviti prenatalnu komunikaciju i vezati se sa svojim nerođenim djetetom.
Mnoge od njih nije ni moguće izmjeriti, ali ipak valja spomenuti one najvažnije:
- manje komplikacija tijekom trudnoće i poroda
- sretnija, zdravija i pametnija djeca
- značajno veća racionalna (IQ), emocionalna (EQ) i duhovna (SQ) inteligencija
- bolje prepoznavanje djetetovih znakova nakon rođenja
- manje plakanja kad se dijete rodi što znači više prospavanih sati za roditelje
- sprečavanje ovisnosti i asocijalnih oblika ponašanja uključujući nasilje i kriminal u adolescentnoj dobi
- poboljšanje komunikacije među roditeljima i bračna stabilnost
- bolje povezivanje i usklađivanje čitave obitelji
Jedna od najopsežnijih studija, gdje je velik broj trudnih roditelja pa zatim i djece praćen kroz duže vrijeme, je nacionalni projekt proveden u Venezueli pod vodstvom dr. Manrique. Rezultati tog istraživanja ukazuje kako adekvatna prenatalna stimulacija rezultira boljim obrascima ponašanja majki tijekom poroda te statističkim značajnim razlikama u motornom i psiho-kognitivnom odrednicama rasta i razvoja prenatalno stimulirane djece
Zaključak
U svojim temeljim prenatalni program komunikacije trebao bi spajati saznanja i iskustva iz znanosti, umjetnosti i duhovnosti. Istovremeno on stremi promicanju komunikacije, stimulacije i svojevrsne rane edukacije jer se potiče stvaranje i održavanje djelotvornih neuronskih mreža, podržavajući maksimalnu ekspresiju raspoloživog genetskih potencijala. Pjevanjem uspavanki i putem jednostavnih multimodalnih igara roditelji posredstvom majčinih hormona i neuroprijenosnika prenose predrođenčetu pozitivne osjećaje poput ljubavi i sigurnosti čime se ostvaruje prenatalno vezivanje. Na taj način stvaraju se temelji kasnijih obrazaca ponašanja te djetetove osobnosti.
Provođenjem interaktivnih programa prenatalne komunikacije povezivanjem dodira, pokreta, glazbe i vibracije, valja očekivati bolju budućnost za djecu, obitelji te društvo u cijelosti.
Za vjerovati je kako svaka osoba koja razmišlja o budućem roditeljstvu istovremeno se nada sretnoj, zdravoj i pametnoj djeci, a najbolji put k tom cilju je uspostava kulture ophođenja sa nerođenim djetetom i poštivanje njegova dostojanstva i njegovih sposobnosti. To se u prvom redu postiže primjerenim angažmanom roditelja tijekom trudnoće i pružanjem nesebične ljubavi koja je ona temeljna vrednota za opstojnost svakog čovjeka.
Za više informacija, obratite se na mailove:
Petar-Krešimir Hodžić, dr.med., CIMI®/L (pkhcroat@yahoo.com)
Rafaela Mrdjen-Hodžić, dipl. inž. biologije, CIMI®/L (rmrdjen@yahoo.com)
Ako ste zainteresirani za tečaj prenatalnog roditeljstva, više informacija pronađite ovdje.